15iul2020

DEMERS CĂTRE AUTORITĂȚI privind atitudinea și acțiunile neadecvate și neprofesioniste ale operatorilor Serviciului Național unic pentru Apelurile de Urgență 112 și ale colaboratorilor Inspectoratului de Poliție din sectorul Botanica, mun. Chișinău

  15 iulie 2020

Domnului Pavel VOICU, ministru al afacerilor interne

Domnului Sergiu RĂILEAN, ministru al economiei și infrastructurii

Domnului Alexandr STOIANOGLO, Procuror General

Domnului Sergiu PAIU, Șef al Inspectoratului General al Poliției



Demers


Stimate dle Ministru al afacerilor interne,

Stimate dle Ministru al economiei,

Stimate dle Procuror General,

Stimate dle Șef al Inspectoratului,


Prin prezentul demers, membrii Coaliției Naționale „Viața fără violență în familie” [1] își exprimă îngrijorarea și indignarea față de atitudinea și acțiunile neadecvate și neprofesioniste ale operatorilor Serviciului Național unic pentru Apelurile de Urgență 112 și ale colaboratorilor Inspectoratului de Poliție din sectorul Botanica, mun. Chișinău, în cazul atacului unui agresor care a pus în pericol viața și sănătatea, atât a specialiștilor, cât și a beneficiarelor instituției publice Centrul de Asistență și Protecție a victimelor și potențialelor victime ale traficului de ființe umane, organizație membră a Coaliției.

Pe data de 30.06.2020, ora 22:45, soțul unei beneficiare plasată la Centru, fiind înarmat cu un cuțit și ciocan, a pătruns în incinta Centrului. În noaptea atacului, la Centru se aflau 10 femei și copiii acestora cu vârsta cuprinsă între 0- 3 ani, precum și 2 angajați ai Centrului. Bărbatul era foarte agresiv și furios, a început să distrugă cu ciocanul ușile și mobilierul de la etajele 2 și 3, a întrat în una dintre odăile unde se afla o mamă cu trei copii și a răsturnat patul pe care aceasta dormea, a amenințat asistentele sociale de serviciu cu cuțitul și a lovit -o pe una dintre ele cu pumnul în față, drept urmare femeia a căzut și s-a lovit cu capul de podea. Una din asistente a reușit să se ascundă în cameră și să apeleze Serviciul 112, pentru a solicita ajutorul unui echipaj de poliție. În scurt timp, la centru a sosit grupa operativă a serviciului de pază al MAI, care a reușit să-l imobilizeze pe agresor, pe care l-au predat ulterior ofițerilor de poliție care l-au transportat la sectorul de poliție.

Este greu de imaginat, dar după noaptea de coșmar, în dimineața zilei de 01.07.2020 la ora 7.00, agresorul nu a fost reținut de către polițiști și a revenitit nestingherit la Centru. Fiind încurajat de faptul că poliția nu a întreprins nimic împotriva lui, agresorul a început să-și sune din nou soția și să o amenințe că o va omorî, atât pe ea, cât și pe angajații centrului. Mai mult decât atât, el menționa că poliția l-a eliberat și este de partea lui.

Când directoarea Centrului a sunat din nou la Serviciul 112, pentru a solicita reținerea repetată a agresorului, operatorul a întrebat dacă „personalul centrului vede unde este agresorul și dacă nu, atunci aceștia ar putea fi trași la răspundere pentru fals în declarații”. Totodată, menționăm că în noaptea de 30 iunie, când asistenta Centrului a apelat serviciul 112 pentru a solicita intervenția urgentă a poliției, operatorul nu a reacționat prompt, dar a început să dea calificări comportamentul acesteia „Doamnă, Dvs. sunteți neadecvată, etc.” .

Reamintim că, Serviciul 112 este unul care activează în beneficiul public și are menirea să asigure în mod unitar, prioritar și profesionist, apărarea vieții și sănătății populației. De profesionalismul și promptitudinea operatorilor depinde de multe ori viața și sănătatea persoanelor care apelează, dar în acest caz, atitudinea și comportamentul lor a fost contrar misiunii acestui serviciu și interesului public.

Situația descrisă, demonstrează încă o dată că violența față de femei este în continuare abordată de către autorități în mod superficial și neprofesionist. Este regretabil că femeile-victime sunt tratate discriminatoriu în raport cu agresorii sau neglijate de către cei, care, conform prevederilor legale, sunt primii care trebuie să asigure protecția victimei, izolarea și sancționarea ulterioară a agresorului. Astfel de atitudini și acțiuni descurajează femeile victime să se adreseze la poliție și reduc încrederea într-un sistem capabil să ofere protecție. Mai mult decât atât, poliția a încălcat un principiu fundamental al confidențialității plasamentului și securitatea acestuia atunci când, în comunicatul de presă diseminat către mass-media și plasat pe site-ul www.politiacapitalei.md, a oferit adresa juridică a centrului, expunând în mod public securitatea tuturor femeilor și copiilor acestora plasate la acelor moment.

În acest context, în temeiul Legii nr. 982 din 11.05.2000 privind accesul la informaţie, solicităm respectuos prezentarea următoarei informații:


  • Cum au fost evaluate riscurile în baza căruia s-a luat decizia cu privire la agresor dacă acesta prezintă sau nu un pericol public?
  • De ce agresorul nu a fost reținut, cunoscând că, la moment, acesta era foarte agresiv, cu intenții de atac și răzbunare, înarmat și deosebit de periculos pentru mai multe persoane dintre beneficiarii și angajații centrului?
  • Cum a fost calificată fapta agresorului reținut în noaptea de 30 iunie și care a fost temeiul juridic pentru eliberarea acestuia în dimineața zilei de 1 iulie 2020?
  • Dacă a fost desfășurată o anchetă de serviciu pe acest fapt și care sunt rezultatele acesteia?
  • Cum este calificată fapta agresorului și la ce etapă se află în prezent investigarea cazului?
  • Care sunt standardele/protocoale/instrucțiunile sau oricare alte acte normative, ce reglementează modelul de interacțiune dintre solicitant și operator 112 și dacă răspunsul operatorului a fost conform prevederilor acestora;
  • Au fost instruiți operatorii Serviciului Național 112 referitor la identificarea riscurilor pentru viață și sănătate, răspunsul prompt în astfel de cazuri, etc? Dacă nu, când sunt planificate astfel de instruiri?

Totodată, solicităm desfășurarea unei anchete de serviciu referitor la răspunsul operatorului Serviciului 112 în noaptea de 30 iunie și dimineața zilei de 1 iulie 2020.


Mulțumim anticipat pentru oferirea informației!

 

Lista organizațiilor, membre ale Coaliției Naționale „Viața fără Violență în Familie”

  • Instituția Publică Centrul de Asistență și Protecție a Victimelor;
  • Centrul Internațional „La Strada Moldova”;
  • Asociația Obștească Institutul pentru Familie si Initiative Sociale;
  • Asociația Obștească Gender-Centru;
  • Asociația Împotriva Violenței “Casa Marioarei”;
  • Asociația Obștească Centrul Naţional de Prevenire a Abuzului faţă de Copii;
  • Asociația Obștească Centrul de Reabilitare a Victimelor Torturii ”Memoria”;
  • Asociația Obștească Centrul de Drept al Femeilor;
  • Asociația Obștească Promo-LEX;
  • Instituția Publică Centrul Maternal “Pro Familia”, Căuşeni;
  • Instituția Publică Centrul Maternal ”Pro-Femina”, Hîncești;
  • Instituția Publică Centrul Maternal, Cahul;
  • Asociația Obștească Centrul de ajutor social al femeii și familiei „Stimul”, Ocnița;
  • Instituția Publică Centrul de Criză Familială „SOTIS”, Bălți;
  • Asociația Obștească „Onoarea și Dreptul Femeii Contemporane”, Bălți;
  • Asociația Obștească Centrul de Resurse pentru Tineret DACIA, Soroca;
  • Centrul pentru Reabilitarea victimelor violenței „Ariadna”, Drochia;
  • Centrul de Asistență și Consiliere pentru Agresori, Drochia;
  • Asociația Obștească „Centrul psiho-social”, Vulcănești;
  • Asociația Obștească ”Vesta”, Comrat;
  • Asociația Obștească ”Interacțiune”, Tiraspol;
  • Asociația Obștească ”Jenschie inițiativî”, Tiraspol;
  • Asociația Obștească ”Rezonance”, Tiraspol.

[1] Coaliția Națională ”Viața fără violență în familie” este o rețea națională formată din 23 de organizații non-guvernamentale și instituții publice care prestează servicii femeilor și copiilor victime ale violenței și dezvoltă servicii pentru agresori.